Course

Creative Development

Us and Technology

Data-Driven Strategies for Cultural Organisations

October 10, 2025 — March 12, 2026

9.30 am — 3.30 pm

Course

Creative Development

Us and Technology

Data-Driven Strategies for Cultural Organisations

October 10, 2025 — March 12, 2026

9.30 am — 3.30 pm

Please note: this course will be held in Swedish.

Om kursen

Den här kursen riktar sig till kulturverksamheter i Skåne som vill utveckla relationen till sin publik och skapa större genomslag i sin publika verksamhet. Den ger praktiska verktyg och strategier för att arbeta datadrivet och långsiktigt med publikutveckling – allt utifrån varje verksamhets behov och mål.


Kursen kombinerar föreläsningar, fallstudier och praktiskt arbete där du som deltagare får fördjupad kunskap inom publikutveckling samtidigt som du utvecklar ett eget case anpassat efter din verksamhets utmaningar och mål. Kursen ger även stort utrymme för erfarenhetsutbyte mellan deltagarna, där olika perspektiv och idéer bidrar till nya insikter som kan användas direkt i ditt dagliga arbete. Tidigare deltagare har representerat både stora kulturinstitutioner och mindre föreningar inom exempelvis konst, musik, scenkonst, bibliotek och festivaler.

Kursen erbjuder

  • Grundläggande kunskap om begrepp inom publikutveckling
  • Ökad förståelse för insamling och analys av data
  • Insikter om segmentering och olika målgruppers behov
  • Möjlighet att analysera era nuvarande besökare samt potentiella vägar för att nå ut och bli relevant för fler
  • Konkreta exempel på användarbeteenden, affärsutveckling, innovation, ledarskap och kommunikation

För vem?

  • Kursen riktar sig till anställda vid skånska kulturverksamheter och föreningar med publik eller besökare.
  • Minst två medarbetare per verksamhet bör gå tillsammans om möjligt för att underlätta förändringsarbetet. Deltagandet ska även vara förankrat i ledningen, så att nya kunskaper och insikter lättare kan omsättas i praktiken.
  • För att delta behöver ni kunna närvara vid samtliga kurstillfällen.

Kursledare

Niels Righolt från Center for Kunst og Interkultur leder kursen och utgår från processverktyget ACED. ACED är ett välbeprövat upplägg med fokus på att skapa en långsiktig och hållbar relation mellan verksamheten och målgrupperna, där också data, insikter om användarbeteenden och besöksmönster är viktiga.

Praktiskt

Samtliga kurstillfällen äger rum på Media Evolution i Malmö med cirka en månads mellanrum, från oktober 2025 till mars 2026. Varje deltagare förväntas även kunna avsätta 8 timmar för eget arbete och förberedelser mellan varje kurstillfälle. Det kommer dessutom att erbjudas handledningstillfällen online.


Kursen är avgiftsfri tack vare finansiering från Europeiska Socialfonden. Ni behöver kunna avsätta tid för att delta på samtliga kurstillfällen samt till eget arbete i er organisation. Er tid kommer att rapporteras i projektet.

Kurstillfällen

  • 10 oktober kl 09:30 - 15:30 Workshop #1: Introduktion. Val av fokus och identifiering av cases

  • 7 november kl 09:30 - 15:30 Workshop #2: Data och demografisk representation

  • 12 december kl 09:30 - 15:30 Workshop #3: Behovsanalys och datadesign

  • 15 januari kl 09:30 - 15:30 Workshop #4: Idégenerering och partnerskapsmodeller

  • 12 februari kl 09:30 - 15:30 Workshop #5: Strategiprocess

  • 12 mars kl 09:30 - 15:30 Workshop #6: Cases, presentationer, långsiktighet

Intresseanmälan

  • Tryck på "Sign me up!"-knappen högst upp på sidan för att fylla i din intresseanmälan
  • Endast en ansökan per organisation behövs, ange hur många deltagare ni vill anmäla
  • Senast 3 månader innan kursstart får du besked om du blivit antagen till kursen

    Frågor? Om du har frågor kring kursen, vänligen kontakta Frida, projektledare Media Evolution.


    Kursen är en del av Learn, Create, Engage; ett projekt som hjälper till att utveckla kompetens och stärka människor som arbetar inom kulturella och kreativa näringar i Skåne, genom att erbjuda kostnadsfria kurser och mycket mer. I samarbete med Region Skånes Kulturförvaltning. Finansieras av Europeiska socialfonden.

Media Evolution Logo


Related Programs